Spring Break – San Francisco Day 2

Dag två i San Francisco.
Det fina vädret från igår har inte riktigt hållit i sig. Det var inte lika soligt och betydligt kyligare idag men vi njöt ändå, då det inte var någon snö eller regn i sikte!

För idag hade vi även bokat biljetter till Alcatraz – ön som ligger ute i bukten där det bla varit ett fängelse. För att komma dit åker man en färja som tar ungefär 15 minuter. Vår tur gick kl 10:30, så vi åt frukost på vårt hostel innan vi tog spårvagnen ner till piren.

Allt gick förvånansvärt smidigt, men det var nog bra att vi köpt biljetter till Alcatraz på nätet innan för det var ganska mycket folk!

Ute på ön fick vi föst en liten genomgång av alla byggnader och lite av vad man kan göra. I biljetten så ingick det dock en inspelad guidning av själva fängelsebyggnaden som självklart kändes häftigast att få se. Vi promenerade först upp dit för att gå på turen som man går helt själv med hörlurar och varsin spelare. Det var en riktigt bra guide då det var röster från riktiga fångar och vakter, så allt blev väldigt levande.

Vi fick se cellerna, matsalen, rastgården, rummet för besökare och avdelningen där fångar som bröt mot reglerna fick sitta. Där fanns det rum som kallades för “the hole” som var helt mörka och isolerade där fångar kunde få sitta i dagar… När man går runt där är det verkligen en särskild känsla och man får en hyfsad bra förståelse för hur det kunde ha varit. Trots att det var en ganska dämpad känsla efter att man varit i fängelsebyggnaden så var ön väldigt fin och det var den bästa upplevelsen i San Francisco.

Vi var ute på ön i lite över 2 timmar innan vi åkte tillbaka med båten. Som det går att se på den sista bilden var det hyfsat blåsigt på ön så vi var ganska kalla när vi åkte tillbaka. Därför åkte vi först tillbaka till stan och åt sushi som lunch och sedan bytte vi till lite varmare kläder. Efter det spenderade vi nog 30 minuter med att försöka förstå hur vi skulle ta oss till The Golden Gate Park. En stor park som ligger på västra sidan av staden. Men sen gav vi upp och tog en uber istället.

Vi åkte dit för att vi ville besöka den japanska trädgården som finns där. Dock hade vi inte varit smarta nog att kolla upp öppetiderna (jag menar det är en park) men självklart så stängde parken 15 minuter efter att vi kom dit. Då det kostade 8 dollar så bestämde vi för att komma dit senare istället.
Så vi fortsatte promenera genom den öppna parken istället och till sist gick vi till ett cafe där vi köpte bubble tea! Till sist tog vi spårvagnen hem igen och då var vi riktigt trötta.